Slovenský raj 2013

Každoročná akcia nitrianskeho horolezeckého oddielu bola plánovaná na skorší termín, ale naša obľúbená chata už bola na pôvodný termín obsadená. Takže sa akcia presunula o týždeň neskôr na dátum 1.-3.2.2013. Z pôvodného osadenstva vyše 10 kusov si všetci začali vymýšľať rôznorodé výhovorky až sme ostali dvaja. Tak sa začal kolotoč telefonátov a nakoniec Dušan presvedčil svoju rodinku plus Pištu, ktorý tiež spracovával svoju rodinu. Ako eso z rukávu sa k nám ešte na poslednú chvíľu pridal ľadoBOREC Adam :).

Takže nakoniec nás bolo 9, čo sme plne naplnili Pištovu super káru. Piatkový deň bol iba transportný. Cesta do Hrabušíc utiekla ako voda. Ubytovali sme sa a Adam sa nám znenazdajky zveril, že on s nami na chate nebude. Že o chvíľu po neho príde auto a vezme ho na Letanovský mlyn, kde sa na ďalší deň chystal nultý ročník Ľadového maratónu. (super chalan ten Adam) Po Adama prišla Lyda (organizátorka) a aspoň nám vysvetlila pravidlá a popísala podmienky na lezenie v dolinách. Nasledoval večerný program a hybaj ho skoro spať.

Ráno nám to chvíľu trvalo, ale predsa už sme sa ocitli na Podlesku a začíname šlapať do Suchej Belej. Našim cieľom bolo preliezť všetky ľady v tejto doline a získať úctihodné 4 body (z 15 :D). Po asi hodine (turistika s deťmi je niekedy na dlhšie, ale zábava nechýbala) šlapania sme sa ocitli pri prvom ľade – Maďarský ľad. Vyliezli sme si naň 2 krátke varianty a boli sme sa aj pozrieť do roklinky nad týmto ľadom, kde si Pišta vysóloval ďalší ľadík a Dušan dal pokus do jedného kratučkého ľadíku. Zhodnotili sme podmienky a rozhodli sa vydať za nasledujúcim bodovaným ľadom v maratóne hlbšie v Suchej Belej. Medzičasom dobehne prvá súťažná dvojica ktorú sme stretli – Gabo s Ondrom. Gabo pri rýchlom preleze krátkeho ľadu kričí Ondrovi spod zlaňáku: “Ondro, to si ani mačky nemusíš dávať”. 🙂 Ešte že my sme si tam natiahli lano a hrali sa na ľade hodinu. Za rohom sa nachádzal druhý ľad – Misové vodopády. Tento bol z maratónu vyradený, lebo nebol dostatočne vytečený. My sme si ho ale pre radosť vyliezli. Nasledovala pasáž po rebríkoch kovových aj drevených a o pol hoďku sme už pod ďalším ľadom – Bočný vpravo. Tu stretávame partiu asi 15tich Poliakov, ktorí veselo popíjali pod nástupom a na striedačku si cvičili ťahanie tohto najkrajšieho ľadu v Suchej Belej. Aj pád, ktorého výsledkom bolo visenie dole hlavou sme videli. Všetci traja sme si vyliezli tento krásny ľad a pokračovali sme dolinou ďalej. Čochvíľa a sme pod posledným ľadom v doline – Bočný vľavo. Pri tomto ľade sme stretli ďalších 4roch Poliakov, ktorí si cvičili vŕtanie ľadových šróbov a ľadové hodiny. I na tomto ľade si dávame 2 varianty a počas začínajúceho pršania balíme matroš a fičíme dolinou naspäť na parkovisko, kde nás už čaká Iva. O chvíľu sme späť na chate a dopĺňame tekutiny (čaj). Začína dvojhodinové strategické plánovanie, čo s načatým večerom. Pôjdeme sa pozrieť na Letanovský mlyn na rýchlostné preteky a či navštívime aquapark? Ta keď sme už v rom raji, tak by sme mohli ísť liezť, takže presviedčame zvyšok výpravy, aby s nami išli do Letanoviec. Po chvíľke sa pýtame domácich kade na mlyn. Autom nám nikam ďalej neodporúčajú chodiť a po tme ísť pešo už duplom nie. Takže decká sa pošmýkajú na lopároch na priľahlom kopci za intenzívneho smradu nejakej zdochliny a ideme niekam inam. Navštívili sme Rittenberg, kde sme sa dozvedeli, že tento rok nepremáva (na ďalší deň sem chceli ísť ženy s deťmi lyžovať…). Fasa. Takže naspäť na chatu. Večer trošku vínka a večerníček o 23.00.

Posledný deň sme sa rozhodli navštíviť Piecky. Krásna dolinka ako z rozprávky. Po hodinke sme pri ľadoch, ktoré ale neboli vytečené. Jeden ľad vpravo bol trochu vytečený, ale netrúfli sme si do neho. Po chvíľke nás dobehli Poliaci zo včera, ktorí si ho dávajú (viď video) a my slintáme na prázdno. Nevadí, aspoň sme sa prešli a už sa vraciame k autu. Posledný deň sa teda niesol v turistickom duchu.

No a ako sa darilo Adamovi, ktorý iba využil služby nášho transportu z Nitry? Ani to nestojí za reč. Niečo sa mi marí, že čosi na tom mlyne poliezol. Jáj, no hecol sa chalan a dal ľad na Letanovskom mlyne za 26 sekúnd a vyhral prvé miesto na rýchlosť. A ešte nejaké mixy poliezol a vyhral súťaž na obtiažnosť. Takže sa s Adamom vytešujeme po ceste domov z rok starých Jamesákov (časopisov), ktoré vyhral.

Event pretekov na FB
Článok o Lezeckom maratóne na James.sk
Fotogaléria Dušana Fúska na FB

lady v suchej belej
Foto z eventu na FB – leziteľné ľady v Suchej Belej (asi od Lidy)

Dusan na ladiku nad Madarskym ladom
Dušan na ľadíku nad Maďarským ľadom

Peto v Bocnom vpravo
Peťo v Bočnom vpravo

Pista v Bocnom vlavo
Pišta v Bočnom vľavo

utocna zostava
Útočná zostava: zľava Peťo, Pišta a Dušan

This entry was posted in Články, HO TJ Lokomotíva Nitra and tagged , . Bookmark the permalink.